ATALA, har fått sitt namn efter indianhövdingens dotter i René de Chateaubriands klassiska roman från 1913. 

HISTORIEN OM ATALA


Byggd 1916 i Saltsjöbaden


Atala var byggd 1916 och ägd av dåtidens penningaristokrater till färd och möten i lyx.


M/y ATALA byggdes 1916 på Saltsjöbadens Jaktvarv. Beställaren av denna ståtliga jakt var bankdirektör Knut Bovin vid Skandinaviska Enskilda Banken. Sedan dess har flera kända personer haft nöjet att äga ATALA, bland andra Torsten Krüger, Hjalmar Nobel och John-Henry Sager.


ATALA, som har fått sitt namn efter indianhövdingens dotter i René de Chateaubriands klassiska roman från 1913,


Mellan åren 1937 - 1966 ägdes hon av Theodor Hedberg, massa och sågverksägare i Köpmanholmen, som gjorde många färder med henne. Efter en kort tid i Luleå 1966 - 1970, köptes Attala av Alvar Lindmark i Skellefteå. Det var en livaktig tid med renoveringar följde i Skellefteå. Dessutom tillkom fyra ’pontoner’ och ’spjut’ i för och akter med mera, vilket gjorde Atala till en nytt spektakulärt utflyktsmål för många skelleftebor, där hon låg nedanför Bergsbydammen vintern 1970 - 1971. Våren 1971 anlitades Lars-Jonny Landström och Claes Thylin för att rusta upp och komplettera den som behövdes för en resa till Malmö och Danmark. Bortsett från att Atala gick med stäven genom en del sjöar, hade hon med sina 18,5 meter och 18 tons desplacement, en mycket behaglig gång: hon rullade måttligt, gick tyst och var lättdriven med dåvarande motor, en 135 hästkafters Scania-Vabis som satt nästan längst fram i båten och med en jättelång propelleraxel. Efter Danmark Atala hamnade i Limhamn och användes väldigt lite, förföll och vandaliserades. Via två nya ägare i Skåne och på Västkusten, övertogs hon 1989 av Johan Winqvist i Stockholm och förfallna Atala återkom efter 52 år till Stockholm. Efter en gigantiskt arbete 1989 - 1991 återuppstod Atala som Fågel Fenix ur askan. Fyllda 75 år sjösattes hon åter den 20 juni 1991 under högtidliga former. Sedan dess har hon gått i exklusiv chatertrafik i eget rederi - Rederiaktiebolaget Atala, med hemmahamn Pampas Marina, Karlsberg strand 4 i Solna. Juni 2008 Atala sålts till sin 11:e ägare Kenneth Liberg. Liberg genomför många resor med Atala, bland annat till Vänern, Kalmar mm. 

Våren 2021 går båtfararen Richard K in som delägare i Atala. 

En tidig bild på Atala. troligen från  10-talet. Fotograf: Okänd

René de Chateaubriands klassiska roman från 1913. Atala

Atala åren kring 1970 i Skellefteå


KONSTRUKTÖREN


Gunnar Hugo Schubert,

född 20 juni 1863 i Norrköping, död 27 februari 1954, var en svensk båtbyggare, ingenjör och konstruktör.

Hugo Schubert växte upp i Norrköping. Efter uppväxten började han som lärling på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. Vid 25 års ålder tog han examen i skeppsbyggnad vid Chalmers i Göteborg, varefter han blev anställd som konstruktör på Finnboda varv i Stockholm.

År 1898 blev han direktör för Mälarvarvet där han var verksam fram till 1907 då han startade det egna Saltsjöbadens båtvarv vid Svartviken i Saltsjöbaden, ett varv som han drev fram till 1924. Under tiden vid varvet i Saltsjöbaden konstruerades och byggdes de så kallade Schubertkryssarna, en serie av motorkryssare. Den första av en serie på tolv kryssare med stålskrov byggdes 1912. Schubert konstruerade sin sista båt 1924, varefter varvet arrenderades ut. Under den senare hälften av 1930-talet var han chef för Hästholmsvarvet i Lidingö. Under sitt yrkesliv konstruerade Schubert både motor- och segelbåtar.