ATALA, har fått sitt namn efter indianhövdingens dotter i René de Chateaubriands klassiska roman från 1913.

Byggd 1916 i Saltsjöbaden


Historien om M/Y Atala

M/Y Atala sjösattes år 1916 och var ursprungligen ägd av penningens aristokrater som Bovin, Kreuger och Sager. Mellan 1937 och 1966 ägdes fartyget av Theodor Hedberg, en framstående person inom massa- och sågverksindustrin. Efter att ha passerat genom olika ägare och genomgått omfattande renoveringar hamnade Atala i Skellefteå under Alvar Lindmarks ägarskap, där hon blev en populär attraktion och utflyktsmål.


Under en period i Luleå mellan 1966 och 1970 genomgick Atala omfattande renoveringar och förbättringar. Efter att ha köpts av Alvar Lindmark i Skellefteå blev fartyget en imponerande syn med tillägg av fyra "pontoner" och "spjut". Efter denna tidiga glansperiod hamnade Atala i Limhamn och förföll gradvis.


I Stockholm återuppstod Atala efter att ha passerat genom olika ägare och genomgått omfattande restaureringar mellan 1989 och 1991. Efter att ha återinvigts den 20 juni 1991 har M/Y Atala tjänat som en exklusiv charterbåt under sitt eget rederi, Rederiaktiebolaget Atala, med hemmahamn på Pampas Marina, Karlsberg strand 4 i Solna. År 2008 såldes fartyget till Kenneth Liberg och ägdes av honom fram till december 2022. För närvarande ägs M/Y Atala av Safety & Navigationsgruppen och fortsätter sin exklusiva charterverksamhet i Stockholm med omnejd.

Konstruktören


Gunnar Hugo Schubert

Född 20 juni 1863 i Norrköping, död 27 februari 1954, var en svensk båtbyggare, ingenjör och konstruktör.

Hugo Schubert växte upp i Norrköping. Efter uppväxten började han som lärling på Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. Vid 25 års ålder tog han examen i skeppsbyggnad vid Chalmers i Göteborg, varefter han blev anställd som konstruktör på Finnboda varv i Stockholm.


År 1898 blev han direktör för Mälarvarvet där han var verksam fram till 1907 då han startade det egna Saltsjöbadens båtvarv vid Svartviken i Saltsjöbaden, ett varv som han drev fram till 1924. Under tiden vid varvet i Saltsjöbaden konstruerades och byggdes de så kallade Schubertkryssarna, en serie av motorkryssare. Den första av en serie på tolv kryssare med stålskrov byggdes 1912. Schubert konstruerade sin sista båt 1924, varefter varvet arrenderades ut. Under den senare hälften av 1930-talet var han chef för Hästholmsvarvet i Lidingö. Under sitt yrkesliv konstruerade Schubert både motor- och segelbåt

Kontakta oss

info@sngruppen.se

08-410 215 50


Adress

Rederi Atala co Safety & Navigationsgruppen

Södra Kajen 10

115 41 Stockholm

Sweden